FakesRadar.org
1
2
3

to detect these fakes in your newsfeeds

Latest debunked fakes

Sources

FactChecker: EUvsDisinfo.eu
Twitter handle: @EUvsDisinfo
Review: The source used in the article is former Ukrainian Transport Minister Yevhen Chervonenko, who during a television program on Ukraine’s ZIK channel announced that thousands of trucks are stuck on Ukraine’s western borders and not allowed entry into Europe [https://www.youtube.com/watch?v=hj4DH21wBSM]. Chervonenko claimed that he was in Lviv with the current Ukrainian Infrastructure minister Volodymyr Omelyan trying to solve this alleged problem. Minister Omelyan told StopFake that cargo traffic between countries is carried out on bilaterial quota principles and the last few years have seen a significant increase in the number of transports to Poland. Ukraine currently has 10,000 transport permits granted by Poland, approximately equivalent to 10.000 trucks crossing the Polish border and hopes for another 10,000 by the year’s end, Omelyan said. Long lines with “thousands of trucks on the western borders”, that Russian media are writing about were also dismissed by the Ukrainian Border Service. Border Service press spokesman Oleg Slobodyan told StopFake that there are no backups at the Ukrainian Polish border. On both the Ukrainian and Polish sides, its business as usual, he said. Further debunking by StopFake [https://www.stopfake.org/en/fake-poland-blocks-cargo-transports-from-ukraine-to-europe/].
Russian producer of fakes on Ukraine and Russia.
FactChecker: StopFake.org
Twitter handle: @StopFakingNews
Review: In a tried and true manner pro-Kremlin site Ukraina.ru distorted the words of a European political analyst to declare that the majority of Ukrainians do not believe Ukrainian authorities’ statements about Russian aggression in the east of the country and 63 percent of them consider the conflict to be a civil war. In fact Simon Weiss, a fellow at the German think tank Friedrich Ebert Stiftung, said that most Ukrainians – 63 percent -would like to see a regional rather than an international approach to solving the conflict in Donbas.
Source: Ukraina.ru
Russian propaganda internet project owned by the state agency Russia Today.
FactChecker: EUvsDisinfo.eu
Twitter handle: @EUvsDisinfo
Review: The reported article from CyberBerkut (http://www.cyber-berkut.org/en/) is poorely sourced itself, and doesn't even claim what RT reports. There are no independent reports that Ukraine intended to do something like that.
FactChecker: EUvsDisinfo.eu
Twitter handle: @EUvsDisinfo
Review: The fake quote was debunked already three years ago, when it was first cited at http://www.b92.net/eng/news/region.php?yyyy=2014&mm=05&dd=14&nav_id=90316 and subsequently refuted by Carl Bildt as a complete fake https://twitter.com/carlbildt/status/466563814251847680.
Source: iarex.ru
FactChecker: EUvsDisinfo.eu
Twitter handle: @EUvsDisinfo
Review: No compelling evidence for these allegations is provided. The recently published OSW report about the instrumental use of allegations of “russophobia” provides an understanding of why these allegations of a “russophobic attitude” by the Swedish media are being made: http://bit.ly/1kAeLsg
Source: russdom.ru
FactChecker: EUvsDisinfo.eu
Twitter handle: @EUvsDisinfo
Review: The fact that refugees go just one way – into Norway but not into Finland – would suggest (according to Norwegian police and border guards) that the flow is somehow controlled: http://bit.ly/1LhUv3v Finnish media also report that Norway has substantial problems with the flow of refugees coming from Russia, and that there are discussions about the need to stop the flow of refugees from Russia: http://bit.ly/1Nzt7Qj
Sputnik is a propaganda group established by the Russian government-owned Rossiya Segodnya agency.
FactChecker: EUvsDisinfo.eu
Twitter handle: @EUvsDisinfo
Review: Claims that the carefully conducted investigation by the Dutch Safety Board is inaccurate are refuted by the Dutch Safety Board’s own reports – the full report of the investigation and related material can be read here: http://bit.ly/1nRiUCw
Sputnik is a propaganda group established by the Russian government-owned Rossiya Segodnya agency.
FactChecker: EUvsDisinfo.eu
Twitter handle: @EUvsDisinfo
Review: The result of the “poll” cannot be generalized since it was a “Friday online poll” by Le Figaro, which was not representative of the French public. For example, by way of contrast in a survey of 1,103 French people carried out by pollster BVA, 55 percent said they would support French action in Syria compared to 64 percent who were against in 2013. http://reut.rs/1SvGhU6
Source: hidfo
Hungarian-language Russian propaganda portal with .ru domain and US-based IP address.
FactChecker: EUvsDisinfo.eu
Twitter handle: @EUvsDisinfo
Review: Although new NATO outposts will be or already was established in Estonia, Latvia, Poland, Romania and Bulgaria, those will host only a few dozen military personnel. For the alliance, the new outposts are meant to establish a NATO presence without violating its 1997 promise not to permanently station troops on Russia’s borders. http://on.wsj.com/1OccNa0
Source: hidfo
Hungarian-language Russian propaganda portal with .ru domain and US-based IP address.
FactChecker: EUvsDisinfo.eu
Twitter handle: @EUvsDisinfo
Review: Soldiers from NATO countries are not influencing normal everyday life in Estonia.
Source: Regnum
A tool in Russia's state propaganda machine.

Sharing facts with your social networks

Log in to detect fake(r)s in your newsfeeds and get achieves.

×

Login to Check Your Twitter Newsfeed

Authorization will let FakesRadar check your newsfeed for fakes and return facts.

Continue without authorization
×